Politiet advarer efter flere tilfælde af bedrageri: Pas på – han er veltalende og venlig

Profilbillede
dato

Politiet i Himmerland går nu aktivt ud og advarer borgerne i nærområdet mod flere tilfælde af kontaktbedrageri, der har ramt en række ældre mennesker i områderne omkring Hadsund og Mariager.

Advarslen kommer specifikt fra politikommissær Mikkel Brügmann, der står i spidsen for en gruppe politifolk, der lige nu efterforsker en række sager med flere forhold om såkaldt kontaktbedrageri, hvor gerningsmandens fremgangsmåde er meget ens.  

Politikommissæren opsummerer sagerne, i øjeblikket har politiet kendskab til fem forhold inden for kort tid, sådan her: 

I den første sag, fra 19. april 2023, blev en ældre kvinde fra Hadsund telefonisk kontaktet af mand, som præsenterede sig som værende fra banken. Kort efter mødte en mand fysisk op på adressen, og han fik udleveret kvindens hævekort, koder mv. 

Det lykkedes desværre at hæve 12.000 kr., inden kortet blev spærret. 

I den næste sag, fra 28. april 2023, blev ligeledes en ældre kvinde telefonisk kontaktet af mand, der præsenterede sig som værende fra banken. Efterfølgende mødte en mand op, og han fik udleveret hendes hævekort. 

Også her blev kortet blev misbrugt, men der er endnu ikke helt klarhed over beløbet.

De næste tre forhold, alle fra 1. maj 2023, blev begået i Mariager (to forhold) og Hadsund, hvor igen ældre borgere blev opsøgt på bopælen af en person, som oplyste, at han var fra banken. I mindst det ene tilfælde blev ofrene forinden telefonisk kontaktet. 

I det ene tilfælde blev kortet misbrugt for 15.000 kr., i det andet tilfælde er beløbet endnu ikke opgjort, og i det sidste tilfælde lykkedes det ikke at hæve penge. 


Ofrene for forbrydelserne har alle forklaret til politiet, at personen, der opsøgte dem, var en mand, brunlig i huden, 20-30 år, cirka 170 cm høj og så var han kraftig af bygning. 

Og det er som følge af politiets samlede efterforskningsskridt i sagen politiets formodning, at der er tale om én gerningsmand. 

 

Grundig efterforskning

Politikommissær Mikkel Brügmann pointerer, at politiet ser med stor alvor på sagerne. 

”Det er forkasteligt at udnytte menneskers gode tro på den her måde og så stjæle deres sparepenge. Vi efterforsker disse forbrydelser grundigt, så vi kan finde frem til den skyldige og indlede strafforfølgning af pågældende,” siger Mikkel Brügmann. 

Advarer borgerne: Han er veltalende og venlig 

Den erfarne efterforskningsleder advarer i samme ombæring borgerne:  

”Vi vil gerne advare borgere om, at disse bedragere har meget gode talegaver: Selvom de virker meget overbevisende, så skal man ikke udlevere sine personlige oplysninger, bankkort og koder – hverken når de ringer eller møder fysisk op. Og ham vi har at gøre med her virker veltalende, venlig og snedig.”  

Han tilføjer, at hvis banken måtte have mistanke om bedrageri, så bliver de enkelte konti spærret, og banken har ikke behov for at få udleveret kortet. 

”I tvivlstilfælde kan man selv ringe til den rigtige bank og blive stillet om til den konkrete medarbejder.” 

Hvis man har været udsat for svindel, eller har oplysninger til sagen, så bedes man anmelde det til Nordjyllands Politi, der altid kan træffes på telefon 114.

Denne artikel er skrevet af Martin Johannes Madsen og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder Nordjyllands Politi.
Kilde: Nordjyllands Politi